Inhoud

Informatieplattegrond

Inleiding

Veel gemeentelijke informatie onttrekt zich aan het zicht van het vakgebied Informatiebeheer omdat deze digitaal o.a. is opgeslagen op netwerkschijven of in cloudomgevingen of fysiek in bureauladen of kasten. Deze informatie is überhaupt niet of onvoldoende gemetadateerd en niet in beheer bij Informatiebeheer. Hierdoor bestaat de kans dat gemeentelijke informatie niet teruggevonden kan worden, te snel wordt vernietigd, of juist helemaal niet wordt vernietigd.

Verantwoording, informatieverstrekking, sturing, controle en het op correcte wijze uitvoeren van processen is hierdoor niet goed mogelijk. Wanneer zich onverhoopt calamiteiten voordoen, is de zorgdrager (het college van burgemeester en wethouders) verantwoordelijk en zal zich hiervoor moeten verantwoorden. Een van de praktische oplossingen om de gemeentelijke informatiehuishouding op orde te krijgen is de Informatieplattegrond.

Doelstelling Informatieplattegrond

De Informatieplattegrond is primair een middel ('tool') voor het domein Informatiebeheer en de overige expertises binnen de Dienst Bedrijfsvoering (DBV) van de gemeente Den Haag. De Informatieplattegrond is echter ook vrijelijk raadpleegbaar voor de meer dan 12.000 medewerkers van de organisatie.

Medewerkers binnen de Informatiebeheer-keten van de Dienst Bedrijfsvoering vullen de Informatieplattegrond, onderhouden deze en zorgen voor de kennisdeling en “fine-tuning” van de procesbenamingen met de andere afdelingen binnen de gemeente (m.u.v. het 'Verwerkingsregistergedeelte' dat door Expertisecentrum Privacy wordt bijgehouden).

De kennis die is vastgelegd in de Informatieplattegrond is zodoende voor de hele organisatie van belang. De Informatieplattegrond ondersteunt:

De Informatieplattegrond is daarmee een basis voor te ontwikkelen beleid en strategie om (nog) niet binnen de Informatiebeheerketen beheerde informatie wél te kunnen gaan beheren. Hierbij zijn de processen leidend, niet de applicaties. De Informatieplattegrond is ingericht en opgebouwd met deze gedachte. De organisatie fungeert hierbij als “kapstok”, de processen als uitgangspunt en alle relevante relaties zijn op maat in kaart gebracht voor de Haagse situatie.

Gekoppeld aan de processen in de Informatieplattegrond

Aan de gemeentelijke processen zijn om verschillende redenen diverse gegevens gekoppeld. Hieronder volgt een opsomming en uitleg:

Verwerkingsregister

Recentelijk is aan de Informatieplattegrond in samenspraak met het Expertisecentrum Privacy het Verwerkingsregister gekoppeld. Het 'Verwerkingsregister-gedeelte' in de Informatieplattegrond wordt bijgehouden door medewerkers van het EC Privacy. Zij hebben hiervoor specifieke rechten in de Informatieplattegrond gekregen.

Toekomstige ontwikkelingen

Bovenstaande koppelingen met de gemeentelijke processen zijn inmiddels gerealiseerd. Er zijn echter nog plannen voor de doorontwikkeling van de Informatieplattegrond:

Inzicht in de gemeentelijke informatiehuishouding

Door het combineren van gegevens wordt de gemeentelijke informatiehuishouding steeds inzichtelijker. Dit levert o.a. overzichten op van:

Waarom de Informatieplattegrond?

Voorbeeld

Hieronder vindt u een screenshot van een uitgewerkt (geanonimiseerd) werkproces van de Gemeente Den Haag uit de Informatieplattegrond. Het betreft een 'PDF', dus kunt u het niet lezen kunt u het vergroten door in te zoomen / op het “plusje” te drukken. U ziet o.a.:

Demo Schermafdruk van de informatieplattegrond