Het streven is dat álle informatie, ongeacht de vorm, die uit hoofde van de functie ontvangen dan wel opgemaakt wordt, uiteindelijk belandt in het gemeentelijke DMS. Dit geldt voor 'vormvaste' informatie, zoals Word documenten, PDF's, e-mails) om daar te worden beheerd (o.a. opgeslagen, doorzoekbaar wordt gemaakt, vernietigd of overgebracht aan het Haags Gemeentearchief). Het DMS is binnen de gemeente dé voorkeursplek om:
Hierbij fungeert het DMS als 'single source of truth' voor de gemeente. Om die redenen streeft de gemeente Den Haag er naar al haar zaak-, proces- of vakapplicaties te koppelen aan het DMS. Hiervoor gelden diverse aansluitvoorwaarden. Het aansluiten van het enorme aantal applicaties dat informatie ontvangt of genereert is binnen de gemeente enorm. Aansluiting van applicaties gebeurt dan ook niet in een “big bang”, maar op een “natuurlijk moment” wanneer applicaties uitgefaseerd en vervangen worden of wanneer zij een majeure upgrade krijgen.
N.b.: Dezelfde uitgangspunten gelden ook voor 'vormloze' informatie (data). Binnen de gemeente Den Haag wordt deze informatie momenteel opgeslagen en beheerd in het UDP (Urban Data Platform). Het UDP zal op termijn worden aangepast op de grondbeginselen van IRMA, anders ontstaat er in de toekomst een enorme “dataschuld”.
Hieronder vindt u een plaatje over hoe de Product Owner het gemeentelijke DMS heeft uitgedacht. Rechtsonder ziet u de uitleg van de cijfertjes. Onderstaande ligt ten grondslag aan de inrichting van het DMS. Let op: dit is géén technische architectuurplaat maar een visualisatie. Technische architectuurplaten zijn eventueel op aanvraag beschikbaar.